Hoe dagplanning structuur biedt aan mijn kind met Autisme

Structuur door dagplanning

Vanmorgen was het weer “de eerste dag school na de vakantie”. In mijn artikel: Naar school na de vakantie heb ik beschreven hoe moeilijk het voor mijn zoon is om na een vakantie weer naar school te gaan. Dit keer heb ik het anders aangepakt. Via Autiplan heb ik een dagplanning gemaakt die de hele dag in tijd en activiteit helder weergeeft voor mijn zoon. Dit geeft hem een duidelijke structuur en daar heeft hij een heel goede houvast aan.

Voor wie Autiplan niet kent, een korte uitleg: Op de website van Autiplan maak je heel eenvoudig een dagplanning met pictogrammen voor verschillende activiteiten zoals bijvoorbeeld opstaan, wassen en aankleden. Je kunt ook nog deelactiviteiten toevoegen. De activiteit “wassen” kun je dus nog meer verduidelijken door een pictogram “gezicht wassen” toe te voegen. Dan een pictogram “oksels wassen” en zo verder. Alle activiteiten zet je daarna op volgorde en in tijd. Wanneer je de hele dag of een gedeelte ervan gepland hebt, kun je het uitprinten. Je kunt het ook doorsturen naar een app op de tablet of smartphone. De dagplanning wordt dan een automatisch programma. Een soort agenda. Die gebruik ik voor mijn zoon op een smartphone.

Het grote voordeel van de app op de tablet of smartphone is dat je er een alarmtoon aan toe kunt voegen wanneer het tijd is voor de volgende activiteit. Het kind kan ook nog zelf de activiteit afvinken als het gedaan is. Een smartphone kun je overal mee naar toenemen en als er een internetverbinding op zit, kan het kind overal zijn dagplanning bekijken. Met een tablet wil je liever niet dat er mee wordt rondgesjouwd.

Door de structuur ging mijn zoon heel goed naar school

Heel goed naar school zeg ik maar eigenlijk bedoel ik prima naar school met een hoofdletter P! Geen één keer heb ik hoeven zeggen: kom je bed uit, ga je wassen, ga je tanden poetsen of wat dan ook. Helemaal niets, geen getrek, geen verzet, geen gedoe. Het is wonderlijk om te zien. Wat een groot verschil. Hij zat uiteindelijk zelf, uit bed gekomen, gewassen en aangekleed, zijn brood te eten en lachte er ook nog bij. Het enige wat ik nog heb gedaan is zijn thee in beeld zetten want als hij het niet ziet, denkt hij er niet aan. Wat ik wel grappig vond was zijn reactie op het feit dat ik één pictogram had gebruikt voor jas én schoenen aan doen. Het busje was er nog niet en toen vroeg hij: “Moet ik nu echt mijn jas ook al aan doen?” Heel tekenend voor de werking van zijn hersenen. Bijzonder dus!

Structuur geeft rust aan kind met AutismeVoor mij is dit het bewijs wat een duidelijke structuur kan betekenen voor een kind met Autisme. Daarnaast geeft het ook voor de ouder en de rest van het gezin de nodige rust. Structuur zoals nu bijvoorbeeld met Autiplan is een heel belangrijk iets. Het geeft duidelijkheid over wat er gaat komen en hoeveel tijd iets duurt. Dat is precies wat een kind met Autisme graag wil weten. Wanneer ze dit niet weten hebben ze niets om zich aan vast te houden, lijkt het. Mijn zoon kan alle handelingen die hij moet voltooien voor het naar school gaan en in zijn algemeenheid, zelf niet plannen of overzien. Door het allemaal op een rijtje te zetten is er ineens geen spanning meer (of veel minder) en ook geen gedragsproblemen meer zoals de vorige schooldag na de vakantie.

Gedragsproblemen door onduidelijkheid

Nu ben ik fan van Autiplan maar dat is niet de reden waarom ik dit stuk schrijf. Autiplan voor de tablet of smartphone is een prachtige uitvinding maar je moet er wel voor betalen. Voor sommige mensen is het best een hoop geld. Het is wel één maand gratis te proberen.

Met dit schrijven wil ik vooral laten zien wat een dagprogramma voor een kind kan betekenen. Het biedt structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid. Daarnaast wil ik ook laten zien hoe veel gedragsproblemen door Autisme eigenlijk veelal voortkomen uit onduidelijkheid en niet omdat het een vervelend kind is. Of omdat het kind zich expres misdraagt.

Nee, veel gedragsproblemen kunnen een signaal zijn dat er iets niet duidelijk is voor het kind. Alleen voor ons, ouders en andere betrokkenen is het regelmatig heel moeilijk te achterhalen waar het mis ging of wat er onduidelijk is. Het kunnen de kleinste dingetjes zijn die voor grote problemen zorgen. Natuurlijk zijn er nog veel andere redenen waardoor er gedragsproblemen kunnen ontstaan maar het bieden van een duidelijke structuur kan een heleboel goeds opleveren.

Alternatieven voor Autiplan

Op de website van Picto-selector kunnen ouders zelf gratis een dagplanning maken. Maar je kunt bijvoorbeeld zelf ook heel creatief aan de slag gaan met pictogrammen die je lamineert. Daar kun je dan klittenband op doen om ze zo op volgorde aan de muur te hangen. Je kunt dan gemakkelijk wisselen van pictogram. Een white-board laat zich ook goed lenen voor het maken van een dagplanning. Mijn kind is nu bijna 11 jaar. Een telefoon met een picto-app is nu haalbaar. Toen hij jonger was maakte ik wel gebruik van de dagritmekaartjes van Frokkie en Lola. Kortom er zijn meerdere manieren om structuur aan te brengen. Het is alleen zoeken naar dé manier die werkt voor jouw kind.

 

Delen

Plaats een reactie

comments

Hoe dagplanning structuur biedt aan mijn kind met Autisme

Post navigation

Comments are closed.